Okej...en recept-terror!

Detta blev en favorit då jag bakade till en midsommarbuffé för ett par år sen. Nu bakar jag det inte så ofta men alltid till jul och midsommar, kanske nån gång där emellan också. Om andan faller på. I buffén som det ingår i är det tänkt att man ska servera det med en ginspetsad löjromsröra. Något jag verkilgen kan rekommendera! Annars funkar det bra som det är med lite smör på.

Okej vi kör!

Till 24 kakor behöver du ha:

25 gram jäst
2 dl 37-gradigt vatten
0,5 dl olja utan smak
0,5 tsk salt
1-2 msk hel fänkål
3 dl grovt rågmjöl
3 dl siktat dinkelmjöl

Ugnen på 250 grader. Smula jästen och blanda med vatten och olja. 
I med salt, fänkål och rågmjöl, blanda om. Nu får du vara försiktig med dinkelmjölet, det mesta ska i och resten behöver du till utbakningen. Kanske två dl i degen ungefär, prova dig fram. Degen ska inte jäsa utan nu är det fram med kaveln som gäller. Man kan använda kruskavel om man har, jag kör med en vanlig. Forma degen till två längder och dela varje längd till 12 bitar. Nu ska varje bit kavlas ut till supertunna små kakor. Känns i armarna innan man är klar! Lägg kakorna på bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen, ca fem minuter tills de fått lite färg i kanterna. Ibland går det ruskigt fort så passa nu så du inte bränner nåt! När de är klara ska de kallna på galler utan bakduk!

Super enkelt och jädrans lyxigt med hembakat knäckebröd!

Ni får recptet på löjromsröran också!

200 gram philadelphiaost
0,5 dl gräddfil
4 msk finhackad rödlök
100 gram löjrom
1,5 msk gin
Nymalen vitpeppar

Blanda ihop alltihopa till en röra och låt den sen "mogna" i kylen minst en timme. KLART!!

Taskigt att komma med mattips så här kvällen före. men jag själv är alltid ute i sista minuten så...

Återkommer

Kommentarer

Titta vidare :)strong>

Jag heter :
Kom ihåg mej nu :)

Min msn är : (kommer ej visas)

Bloggen jag har heter :

Jag vill faktiskt säga :

Trackback