Panikläge!

Vaknade inatt vid tolvtiden, tänkte : "Varför i H-vete står grannens hund på vår tomt och skäller??" Låg i sömndvala och irriterade mig upp till vaket tillstånd. Rycker till när min sängkamrat flyger upp och in i dotterns rum. Det var därifrån skällandet kom... Hon hostade så konstigt, fick liksom ingen luft. Kunde varken andas in eller ut. Gick inte riktigt att få henne vaken, inte riktigt kontaktbar. Ambulans tänkte jag nu, syrgas, blåljus....PANIK!!     "-Ta hit henne" skrek jag så högt jag vågade utan att väcka sonen. En mycket tungandad tös kom ner i vår säng och då genast började det lätta.  Skällhostan försvann för varje andetag, mer och mer luft kom ner i de små lungorna och efter en kvart sov hon lugnt och det var "bara" lite rosslande kvar. Första paniken la sig, så över  till analys. Va fasen var det som hände?? Kan det vara påskriset som hamnat i hennes rum? Fast det har vi ju haft inne länge, då borde hon ju reagerat tidigare. Just igår hade hon ju legat i sin säng ca fem timmar innan andnöden kom. Nätterna innan, veckorna innan har hon ju inte reagerat alls. Hon har ju inga problem ute heller, vilket hon borde ha om det var nån sorts pollenreaktion? Så är det troligt att det skulle kunna bero på det? Vad skulle det annars kunna vara? 

Med ångest lämnade jag henne på dagis imorse. Lite hosta fanns det kvar trots allt, och personalen fick lova att ringa direkt om det vart minsta lilla försämring.  De fick lova att det inte skulle bli några utflykter, min tös skulle  vara i närheten av personal och telefon HEELA dagen!

Borde jag vart hemma med henne idag? Nu vart hon ju inte sämre tack och lov, men om, hade jag inte varit världens sämsta mamma då? Kanske jag faktiskt borde vart hemma och sökt läkare idag? 

Sov inte mycket alls inatt, och ångesten för att det kommer inatt igen kommer hålla mig vaken. TÄNK om hon inte hostar, tänk om luftrören bara "täpper till" inatt och jag inte märker nåt?? Gah, jag borde nog ha åkt in, eller? Nu sover hon, trots allt har hon ju varit som vanligt idag på dagis, förutom den lilla hostan hon hade. Så vad kunde en läkare gjort? Iofs de kunde ju sagt att allt var okej så hade jag kanske blivit lugnare?  Fy fasen vad illa jag mår nu!  Detta blir en lång natt!

Återkommer

Kommentarer
Postat av: M

Vad otäckt! Men du kan ju ringa sjukvårdsupplysningen eller så och fråga vad som kan orsaka sådant. Kanske hon bara hade en dröm... Har hänt mig att jag vaknat av att jag kräkhostat för att jag drömt att jag satt i halsen en gång. Men riktigt förstår att ni blev skrämda! Fy sjutton! Var rädda om er!

2009-05-07 @ 21:39:46
Postat av: alvan

Men hua.. vad läskigt!

Har det hänt nåt mer? Ja fy så hemskt då det är något med andningen!



Kram på er

2009-05-11 @ 07:51:52
URL: http://frostnatter.blogspot.com

Titta vidare :)strong>

Jag heter :
Kom ihåg mej nu :)

Min msn är : (kommer ej visas)

Bloggen jag har heter :

Jag vill faktiskt säga :

Trackback