Tack för idag och äta mysa

Sitter hos sonen och väntar på att han ska somna. Han kollar på Antz och jag passar på att blogga lite...Vad har hänt sen sist då? Jaa, gubben är ju hemma igen. Så nu är det som vanligt igen. Känns skönt!

Farmor och farfar var här igårkväll. Barnen var överlyckliga! Farmor skulle ta med sig levergryta och bjuda på....tur att jag jobbade ;) Men barnen hade ätit stora portioner och alla blev mätta och belåtna! Samuel sa imorse att "köttet" smakade inte så gott men såsen var god. Hehe, min lilla diplomat! Säger precis det som mamma vill höra...preciss som att jag skulle bli ledsen om han sa att farmors mat var godare än min? Inte alls, det är ju så det ska vara! Min mat får han ju varje dag....klart att det är godare med farmors... Och att det var lever, nja det kanske han inte vet? Ingen av barnen har ätit det förut vad jag vet och det är ju bara bra att de får prova...

Imorgon ska jag äntligen gå till frissan! Ååh, vad det behövs! Fast det bästa kommer bli fikan med Camilla efteråt. Så skönt att få vara lite social utanför jobbet! Vet inte om jag är ensam om att inte ha nåt större socialt liv, men så är det iaf! Visst min stora familj i all ära men det är inte samma sak som att ha...hum...vänner? Nej faktiskt inte. Och jag som totalt grävt ner mig i barnen de senaste sju åren har inte många vänner kvar! Om jag nu hade några innan? Jaja, jag ser fram emot imorgon iaf. Som lilla T skulle sagt: ""Det är fett roligt"  hahaha min lilla loppa!
Imorgon ska jag lära mina barn att sätta sån där "knattersmälla" i hjulet på cykeln. "Pratade" med kusin på FB igår och många minnen kom fram! Oj, vad roligt vi hade då, hemma hos farfar. Berättade för S imorse om hur jag gick till honom när jag vart arg på mamma, eller på nån retsam lillasyster. Då fick man glass, sån där knattepinne från glassbilen. Uscha, jag gillade dem inte då och inte nu heller. Men när man var liten så var glass gott och glass var alltid glass....även om den inte var god.

Dagens "Tre tack för idag"
1. Jag fick parkeringsböter av en kollega! Tack snälla för det! Ett gott skratt.
2. Min dotters ord "Mamma, din mamma är världens bästa mormor"
3. Jag väcktes imorse av min underbara, kaffet var klart och tidningen på bordet! Härlig start på dagen!

"Tack för idag" syftar till att se det positiva i även de tristaste dagarna. Alltid händer det något roligt och som man kan vara tacksam för! Har gjort såna här grejer länge och nu delar jag med mig till er. En annan sak som vi också gör här hemma, för att få se det positiva är att vi när vi äter middag så får alla säga varsin sak som hänt under dagen, men regeln är att det ska vara nåt av det bästa/roligaste/mysigaste som hänt. Det trista kommer alltid fram ändå... så vad är dina "tack för idag"??

Ett annat minne från förr...När jag var mindre så åt vi alltid "mysa" nu kallar vi det "kvällsfika"....minns när jag skulle sova över hemma hos en kompis och jag frågade om vi skulle äta mysa....då förstod jag att det är nåt som vi bara äter hemma hos oss.... Men kanske jag skulle gå och äta lite mysa nu?

Återkommer



Kommentarer
Postat av: Jennifer

Jag har fått höra "kvällsmysa" och det borde alla ha... Man sover så mycket bättre då =) Just inatt blev det nudlar här.

2009-10-21 @ 23:55:20
URL: http://jennifergothilander.blogg.se/
Postat av: annelie

haha ja men du, det kunde ju varit så med och då är det ju bra att kunna ringa en kollega! ;) Dock kanske inte dokumentera det just där.

Ibland är man stressad och ser helt enkelt inte vad man skrivit riktigt. :D



Här har vi också kvällsmål. Eller ja grabbarna käkar yoghurt och flingor och nån macka, T brukar jag försöka få i säng först för hon behöver ju ingen påfyllnad direkt. Jäkla hungrig unge! Vi har ju aldrig kakor och bullar hemma tex, inga sockrade flingor, oboy är big no no, sällan saft osv... men ändå är hon som en boll! ;) Men det hjälper ju inte.

Det är lite tråkigt för bara en sån sak som att baka lite med barnen ger mig dåligt samvete. Bara för att det sen leder till att hon kommer äta en eller ett par bullar... Jag säger nästan alltid nej till bak just på grund av den anledningen.

Fasen själv bakade man ju var och varannan dag då man var liten. Och var det inte jag så var det mamma eller brorsorna.

Nu får man tänka sig för hela tiden. Här är det alltså som oftast soprent på godsaker! ;)



Ja ett litet sidospår blev det nog där.. ;) appropå kvällsfikapratet.



Hoppas du får en skön dag imorgon! :)



Kram kram

2009-10-21 @ 23:55:44
URL: http://frostnatter.bloggproffs.se
Postat av: Maja

Mysa är ett härligt barndomsminne, stora familjen runt bordet och ofta ugnsvarma scones eller stekpannevarma stompa. Mysa var så mycket bättre än kvällsfika någonsin kommer bli!

2009-10-22 @ 09:21:36
URL: http://malisens.blogg.se/

Titta vidare :)strong>

Jag heter :
Kom ihåg mej nu :)

Min msn är : (kommer ej visas)

Bloggen jag har heter :

Jag vill faktiskt säga :

Trackback