Lite tankar bara

Semester är inte bara ledigt från jobbet. Det är ju tid som ska fyllas med olika aktiviteter. För oss har det varit många olika sorters tidsfördriv. En del svindyra, andra alldeles gratis. Nära hemmet och längre bort. Stora saker och små händelser. Lite av det skriver jag om här och kanske det kommer en sammanfattning om nån vecka. Just nu tänker jag på de många barn som inte har de ekonomiska förutsättningarna att alls "göra något" på semestern och skollovet. Det är många barn, alldeles för många i detta välfärdsland. Tänker på hur hemskt det är nu när skolorna börjar snart igen. Det ska skrivas och berättas om vad man gjort på sommarlovet. I varje klassrum sitter det flera barn som undrar varför inte de har varit på Astrid Lindgrens sommarland, en vecka på Gotland, Liseberg, spanska solkusten, plockat snäckor i Danmark och sett Legoland, trätt smultron på strån i Stockholms skärgård. De undrar, de tänker och de förstår! De förstår att de är "fattiga". Det är hemskt och jag vet att det är förknippat med skam, även hos våra yngsta medborgare. Därför att alla vill vara som "alla andra". Så även jag, tyvärr (?).

För mig är det viktigt att lära mina barn att se det lilla som värdefullt. Att det är lika mycket värt att cykla till konsum i Norrsundet med 40:- på fickan som det är att åka till Gröna Lund. Att de ska kunna värdera händelser likvärdigt oavsett vad de kostar.  Beviset för att jag är på rätt väg får jag ibland. Att de tycker att det är lika "lyxigt" att få bada i farmors pool som att åka vattenrutchkana i småstaden. En dag på stranden hemma i byn med kalla pannkakor i kylväskan är precis lika mysigt som att plocka snäckor på en strand långt långt bort.  Jag vill också göra dem medvetna om att det finns barn som aldrig får åka bort på sina lov. Utan att det ger dem dåligt samvete för att de får möjlighet att göra det. En balansgång där kan man säga.

Hur som helst. Dubbelmoralen skriker i detta inlägg, jag vet. Kanske kan det sätta fart på dina tankar också? Vi gör vårt bästa för att blanda vår ledighet med stora och små saker. Nästa steg är att få med sig ett av alla de tusentals barn som inte har samma förutsättningar som mina.

Återkommer


Kommentarer
Postat av: Anonym

Gillar dig! Kram

2010-07-27 @ 03:26:17
Postat av: M

Det var först när jag en höst efter skolstart visade mamma vad jag ritat och skrivit (felstavat och med spegelvända bokstäver) under rubriken typ "Vad jag gjort på sommarlovet" och hon sade ungefär "Stackars barn om det bästa var en lindansare på Skansen". Men för mig var det just den enkla lindansande gycklaren som gjort störst intryck, som etsat sig fast. Jag visste inte att sortera aktiviteter efter vad de kostade och jag förstod inte att lindansare på Skansen inte var lika mycket värt som en husvagnsresa genom Europa och länder jag inte ens visste namnet på. Inte förrän mamma kallade mig "stackars barn"... Jag känner också med alla stackars barn som inte har något mer än lindansare att berätta om -Eller?! Kram på dig

2010-07-27 @ 22:39:15

Titta vidare :)strong>

Jag heter :
Kom ihåg mej nu :)

Min msn är : (kommer ej visas)

Bloggen jag har heter :

Jag vill faktiskt säga :

Trackback