En stilla undran i snövädret...

Läste i dagens lokaltidning om sopåkarnas arbetsmiljö och de olika kraven de ställer på densamma. Visst det är säkert skitjobbigt att köra sopor, backa och trassla med lastbilen och dra upp tunnor ur snödrivor. Jag förstår det. Bra att de ställer krav på sin arbetsmiljö, det borde fler göra. Som alla kvinnor i hemtjänsten tex. En av de få arbetsgrupper i Sverige som fortfarande utsätts för cigarettrök på jobbet. Svårt där att förbjuda andra människor att röka i sina gena hem. Många hundratals bilar som styrda av dessa kvinnor som far runt på oplogade vägar, pulsar oräkneliga metrar i knädjup snö för att sträcka ut en hjälpande hand. Två exempel på brister i arbetsmiljö, två av många tyvärr.
Just idag kanske jag reagerar lite mer än andra dagar eftersom jag själv suttit i en av dessa bilar. Kört fast i snödrivan och bärgats loss. Kört  på krokiga byvägar där man inte vet vad som är upp eller ner, om jag ska till höger eller vänster om den avbrutna vägpinnen som sticker upp där några tiotal meter framför bilen.  Vet att hemtjänst inte skottar, bär in ved, eller annat som har med hus och hem att göra.
Men tänk dig nu att det är just du som sitter i bilen. Du vet att det är en annan människa som väntar på dig. Som behöver din hjälpande hand för att klara sin egna vardag. Inte skulle du vända på klacken för att vägen fram till dörren inte är skottad? Vända för att trappan till huset är översnöad och ytterdörren inte går att öppna utan att sopas fram? Eller skulle du ta på dig skorna och gå ut igen då värmen i huset inte räckt till att värma upp golven till behaglig nivå, du vet att du kommer bli kall och förmodligen inte få upp värmen om fossingarna på resten av dan? Hur du skulle göra vet jag inte. Jag vet att jag vänder inte. Jag pulsar, skottar och sopar. Jag fryser om både fötter och händer, hämtar ved och ordnar värme så gott jag kan. Arbetsmiljö? Ja, det kanske strider mot alla regler...men det strider inte mot mina egna värderingar. Jag är ju där för att hjälpa?

Nu är det ju som tur är stor skillnad mellan att hämta sopor och att arbeta i hemtjänst...tack och lov. Men jag undrar i mitt stilla sinne...OM det nu är så grönjävliga arbetsförhållanden för sopåkarna...varför i hellskotta kommer de till oss VARJE vecka...när det står varannan vecka (ojämna) på tunnan. Detta började dom med redan vecka fyra och nu är det vecka nio. Tre extra vändor in på vår egentligen för smala väg som slutar utan vändplats. TRE extra vändor på sex veckor. Fast det är klart, jag mår ju bra när jag får göra det där lilla extra på jobbet, som att bära in lite ved och tända en värmande brasa i vedspisen i köket. Så till vår käre sopåkare- Jag förstår din känsla när även du gör det "lilla extra på jobbet" trots brister i arbetsmiljön....

återkommer

Kommentarer
Postat av: Annelie

Bra där! Skriver bara kort från telefonen men jag gillar ditt inlägg! :) ha en trevlig helg! :)

2010-03-05 @ 18:54:48
URL: http://frostnatter.wordpress.com

Titta vidare :)strong>

Jag heter :
Kom ihåg mej nu :)

Min msn är : (kommer ej visas)

Bloggen jag har heter :

Jag vill faktiskt säga :

Trackback