Fotbollsdrömmen....

Just lagt lillkillen som var helt bedrövad ikväll. inte ovanligt efter fotbollsträningen tyvärr. Jag vet inte, alltså jag ser ju en liten kille med stor spelförståelse för sin ålder. Han är av spelartypen "slitvarg" En typisk mittfältare som får mycket stryk men som sliter och hittar spelalternativ på små ytor. Ja kanske lite av den spelartyp som hans stora idol messi är. Nu menar jag förstås inte att han skulle vara bättre än nån annan eller att han är en talang av ovanliga mått. Men att han kommer bli duktig i fotboll betvivlar jag inte alls. Det liksom finns där eller hur man ska säga. Dock så tror jag att det finns mer i huvudet än vad han kan få uti fötterna. Jag ser hur frustrerad han blir då han slår en perfekt passning och den inte går fram för att medspelaren inte ser luckan. Eller då han själv står redo för en riktig smörpass och medspelaren istället väljer att skjuta själv. Missförstå mig inte nu jag menar såklart inte att det är ett bollgeni jag föder här hemma. Men jag kan förstå hans frustration. Han vill så mycket, ser så mycket på hur de stora killarna gör och sen så blir det inte så för honom och hans kompisar.
En riktig vinnarskalle. som fullständigt bryter ihop här hemma då det inte gått hans väg. Han kan inte längre se det som går bra, de fina passningarna de gör till varandra eller att de faktiskt har ett bra spel tillsammans. Just nu har han totalt snöat in på sin egen prestation och den lever inte alls upp till hans krav på sig själv. Att han inte spelar lika bra som Messi (utsedd till världens bästa spelare 2009) blir en fullständig knäck för självförtroendet. Sen kan man ju tycka att det är lite väl höga krav på sig själv när man är sju år och det är absolut för höga krav på sina kompisar att de ska vara lika bra som de killarna i Barca som Messi spelar med. (För er ointresserade kan vi säga att Zlatan är en...) Men det känns som meningslöst att försöka prata med honom om detta, vad vi säger spelar liksom ingen roll. Vi ser ju en sjuårig kille som är jätteduktig, som spelar och passar, skjuter och stilar ;)  Blir så bedrövad när jag ser hur kasst han mår. Sen beskyller han sina kompisar för att det inte går som han vill. Vilket jag inte heller gillar. Hur får man honom att förstå att de inte är elitspelare i världsnivå? De är sju och åttaåriga killar som spelar tillsammans för att det är roligt!
Ikväll har vi faktiskt tagi diskussionen om att han ska ta ett break från träningarna. Att han inte ska spela om han bara blir ledsen och gråter varje söndagskväll. Jag orkar inte se hans självförtroende tryckas ner i skorna varje vecka. Och det helt i onödan. Att han inte är lika bra som Messi förstår ju varenda kotte men han duger ändå!

Ska han få fortsätta? Han VILL ju så gärna spela. Men han mår ju riktigt kasst efteråt. Mmm, det tåls att fundera på!!

Kommentarer
Postat av: annelie

Åh vad jobbigt... vad gör man...? Förstår gott och väl dina funderingar. Man vill ju inte att han ska bli ledsen och knäckt samtidigt som han älskar att spela.

Det är väl bara att pumpa och nöta in i honom att han är bra helt enkelt och att det viktigaste är att ha kul. Det klarar du nog galant!

Men... frågan är ju om han ens är mottaglig... han verkar ju rätt driven vad gälller just fotbollen! Plutten...



Jobbigt, hoppas det bara är tillfälligt så han kan ha mer roligt snart igen! Och inte kommer hem knäckt och ledsen och besviken!



Kram på dig fotbollsmorsan! :)

2010-03-21 @ 21:07:21
URL: http://frostnatter.wordpress.com/
Postat av: Lillstrumpa

Det enda som kan få mig att sluta skratta åt "alla tjocka, utom du pappa, är fula" är det här inlägget! Fotboll är en lagsport och det behöver ungar idag! Slutar han med fotbollen kommer han vilja göra något annat och om det också är en lagsport kommer problemet kvarstå. I så fall återstår ensamsporter och de har ju sin charm de också men... Jag kan se en sådan stor poäng i att inte bara öva för att bli bättre själv utan också inse att man som grupp måste försöka få den sämsta att bli bättre för att lyckas... Förstår man ens vad jag menar?! Är det inte också lite av ett lyxproblem? Tänk att vara morsa till ungen som är sämst i laget, som helt uppenbart saknar allt vad bollkoll heter men som glatt struttar iväg till träningen och älskar fotboll över allt annat i världen, hur fan gör man då? Kram

2010-03-21 @ 21:27:09

Titta vidare :)strong>

Jag heter :
Kom ihåg mej nu :)

Min msn är : (kommer ej visas)

Bloggen jag har heter :

Jag vill faktiskt säga :

Trackback