GÖÖÖSTA!!!!!

Buss tur och retur småstaden. Intressant. Vägen dit gick mest som den brukar skulle jag tro. Tyst mumlande från enstaka säten, vänninor som skrattar, tonåringar som sms:ar och tjattrar, överförfriskad man på väg mot påfyllning av helgskåpet.
Klarade av mitt ärende, gjorde ett kort stopp för att inhandla diverse frdagsmys-titta-på-idol-attiraljer. För att återigen bege mig mot hemmet.
Snöslask, vattensjöar och frusna fingertoppar.
Snabb koll på tidtabellen i mobilen, flera bussar att välja på, fem minuter mellan avgångarna. Många av bussarna har samma resväg men olika slutdestinationer.
Kommer fram till den första kuren där på busstorget och det är där det utspelar sig. Mycket intressant som åskådare. Bussen som kommer fram ska avgå 13.40, nästa buss ska avgå 13.45 från samma kur och har samma resrutt men fortsätter en liten bit till norröver och således spelar det ingen som helst roll vilken av dessa bussar man tar.
Ca 35-45 personer står i och utanför kuren.
Kön ringlar från två håll.
Bussen har en högtalarfunktion som klart och tydligt talar om vilken linje den går och hur långt den tänker åka. Sånt fanns inte på min tid då jag var rutinerad bussåkare...då hade vi snöre i taket som vi drog i. Vilka har förväxlats med gardinsnören, men det är en annan historia...
I alla fall, med hjälp av denna högtalarfunktion är inte frågan till busschauffören befogad, den frågan som innehåller orden "Vart kör du?" Åker du hela vägen"

Jag som uppmärksammat högtalarens information, suckar lite lätt och tänker att för mig spelar det ingen roll, jag ska inte till någon slutstation ändå. Antar att de andra som hade fullt upp med att tränga sig i de båda köerna inte hörde den tydliga informationen.
Upp på bussen, tant efter tant frågar hur långt bussen går, efter svaret går en del av igen och en del fortsätter till en plats att sätta rumpan på.
Så kommer några tanter på att de visst glömt att fråga och viss panik utbryter. De måste genast tränga sig fram till chauffören och fråga, efter att svaret levererats inser de att de sitter på "fel" buss.... Tränger sig tillbaka för att hämta sina väskor. Ropar "VÄNTA!" stressat till chauffören, som svarar att han kan inte vänta, han måste åka om 15 sekunder så att nästa buss kan lasta sina resenärer. Men då kommer lilla fröken fräken med hela skolklassen i släptåg. Konversationen löd:

"Åker du 13:45?"
"Nej, jag åker nu"
"Vi ska åka en hel skolklass här och vi har faxat till SL om det"
"Jaha, det har jag inte hört något om"
"Får vi ingen egen buss nu då?"
"Det vet jag som sagt inget om, vad fick ni för svar från SL då"
"Vi fick ju aldrig något svar på faxet imorse, hur ska vi göra nu då?"
"Ja, ni får väl ta nästa buss då, den går samma väg, men det kommer säkert finnas mer plats på den"
"Jaha, så du tror inte vi får någon egen buss då? Åker du 13:45?"

....

Under tiden har fler medelålders damer insett att de sitter på "fel" buss. Ropat efter sin Gösta som minsann måste skynda sig att packa ihop alla kassar och påsar för att skynda av igen.

Jag bet hårt i läppen, gapskrattet var nära! Jag tänkte: Driver ni med mig?
Vad är problemet?

Ni stressar upp er och sliter med era kassar för att komma av bussen för att sen kliva på nästa som kommer köra exakt samma väg! Men fem minuter senare. Vilka reducerats till ca två eftersom ni tvunget måste hasta er av igen.
Alternativet kanske kunde ha varit att suttit kvar. Låtit chauffören komma iväg i tid.
Klivit av vid ändhållplatsen för att i lugn och ro kliva på den andra bussen som rullade fem minuter senare och fortsätta sin lilla bit man har kvar. Eller kanske ha koll från första början. Börjar undra om jag i min fantasi hörde den där högtalaren. Fyller sin funktion gör den uppenbarligen inte ia!
Summan av kardemumman är ju den samma. Byta buss här eller där?

En intressant upplevelse måste jag säga.

Önskar alla Göstor en trevlig helg!



Återkommer



Kommentarer
Postat av: Anna

Du ser, inte bara negativt att behöva åka buss. Du hade antagligen roligare med den där schowen än vad du skulle ha haft ensam i bilen;-)

2010-10-22 @ 15:51:48

Titta vidare :)strong>

Jag heter :
Kom ihåg mej nu :)

Min msn är : (kommer ej visas)

Bloggen jag har heter :

Jag vill faktiskt säga :

Trackback