Sifrol

Ska börja käka Sifrol, som försöka att lindra min RLS. MEN nu har jag läst biverkningssidan i förpackningen... Jag frågade ändå läkaren om biverkningar. Fick inget svar direkt. Mest ett hummande, då han satt vid datorn... Nu förstår jag lite varför. Nu återstår frågan...vad är värst? RLS och total avsaknad av sömn? Eller det som står nedan... Vad tror ni?

Om du har Restles legs kan du få följande biverkningar:

  • Illamående

  • Ändrade sömnvanor, som sömnlöshet (insomnia) och sömnighet

  • Trötthet

  • Huvudvärk

  • Onormala drömmar

  • Förstoppning

  • Yrsel

  • Kräkningar

  • Hallucinationer (onormala syner, ljud eller förnimmelser)

  • Spelberoende, särskilt vid höga doser av SIFROL*

  • Hypersexualitet*

  • Tvångsmässigt köpbeteende*

  • Starkt behov att bete sig på ett ovanligt sätt*

  • Hjärtsvikt (hjärtproblem som kan orsaka andfåddhet och svullna anklar)*

  • Ökat matintag (hetsätning, glupskt ätbeteende)*

  • Dyskinesi (onormala ofrivilliga rörelser)

  • Hyperkinesi (oförmåga att vara stilla)*

  • Paranoia (t ex överdriven oro för sin hälsa)*

  • Onormal verklighetsuppfattning*

  • Minnesförlust (amnesi)*

  • Hallucinationer (onormala syner, ljud eller förnimmelser)

  • Förvirring

  • Överdriven sömnighet under dagtid och plötsligt insomnande

  • Viktökning

  • Ökad sexualdrift (t ex ökad libido)

  • Lågt blodtryck (hypotension)

  • Överskott av vätska, vanligen i benen (perifert ödem)

  • Allergiska reaktioner (t ex hudutslag, klåda, överkänslighet)

  • Svimning

  • Rastlöshet

  • Synförsämring

  • Viktförlust inklusive minskad aptit

  • Hicka

  • Pneumoni (lunginflammation)*

För biverkningar som markeras med * är en exakt frekvensuppskattning är inte möjlig eftersom dessabiverkningar inte sågs i kliniska studier med 1395 patienter som behandlades med pramipexol. Frekvensen är sannolikhet inte högre än ”mindre vanliga”.

Återkommer

Kommentarer

Titta vidare :)strong>

Jag heter :
Kom ihåg mej nu :)

Min msn är : (kommer ej visas)

Bloggen jag har heter :

Jag vill faktiskt säga :

Trackback