Ovilja eller inkompetens?

Ringer barnläkarna kl 9:00...får en röst i örat som talar om att: "Barn över två år hänvisas till vårdcentralen"  Tänker: "Varför kalla sig barnläkarmottagning när man inte tar emot sjuka barn över två år?" Ringer vårdcentralen, får förklara läget: Feber i fem dagar, hosta och snorigt, innan det en antibiotikabehnadling av örininflammation.  Goa sköterskan förklarar att vi nog borde kommit in redan i igår, om inte redan i helgen... får en tid klockan 13. Great!
Jag bär in feberloppan invidar i en filt, nyss väckt från feberslummer på soffan.
Läkaren: "Hur mår du?"
Loppan: "Bra" hostattack, snörvel
Läkaren: "Va skönt att du mår bra, har du haft feber?"
Loppan: "Ja" host. host
Läkaren tittar på mig: "Hur länge har hon haft feber?"
Jag: förklarar läget på samma vis osm jag tidigare på morgonen förklarat för sköterskan.
Läkaren: "Måste ha varit en elak öroninflammation då? Man ska ju inte behandla dom annars?"
Jag. förklarar läget ang öronen. Att hon haft uppemot tio inflammationer senaste året och alla har lett till att det gått hål och att vi sista gången i oktober fick förmanning från husläkaren att söka vård direkt...
Läkaren: "Fast man ska inte behandla"
Loppan: hosthost
Läkaren tar fram stetoskop, lyssnar på hjärtat, kollar i öronen. "Hon ser ju pigg ut"
Jag: "Fast hon är inte pigg"
Läkaren: "hjärtat slår, hon har vax i örat, det är onödigt att ta en sänka eftersom den antagligen är förhöjd på  grund av feber"
Jag: Hur länge kan man ha feber då? Har läst om att man ska söka vård om det går mer än fem dagar?
Läkaren: det kan gå sju till tio dagar
Jag: Jaha, när ska jag söka vård då?
Läkaren: Ja, om det går sju dagar kan man ju söka igen.
Jag: Så då ska vi höra av oss på fredag då om hon inte piggnat till?
Läkaren: Men hon äter, sover, kissar och bajsar, så jag tror inte det är någon fara.
Jag tänker: Hur fan vet du om hon äter och bajsar??
Jag: Så då ska vi höra av oss på fredag då om hon inte piggnat till?
Läkaren: nej det behöver ni inte. Hon ser ju pigg ut.
Just nu sover min lilla loppa igen...på soffan...med 39,1 graders feber...suck! Kul att hon ser pigg ut iaf...
Återkommer


Kommentarer

Titta vidare :)strong>

Jag heter :
Kom ihåg mej nu :)

Min msn är : (kommer ej visas)

Bloggen jag har heter :

Jag vill faktiskt säga :

Trackback